МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
|
|
НАКАЗ
|
|
25.04.2013 № 466
|
|
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України 30 квітня 2013 р. за № 703/23235 |
{Із змінами, внесеними
згідно з Наказами Міністерства освіти і науки
№ 660 від 01.06.2013
№ 761 від 14.07.2015}
№ 660 від 01.06.2013
№ 761 від 14.07.2015}
Відповідно до статті
9 Закону України «Про загальну середню освіту», статті 12 Закону України «Про
професійно-технічну освіту», статті 42 Закону України «Про
вищу освіту», з метою навчально-методичного, науково-методичного, інформаційного
забезпечення організації навчально-виховного процесу за дистанційною формою
навчання НАКАЗУЮ:
2. Визнати таким, що
втратив чинність, наказ Міністерства
освіти і науки України від 21 січня 2004 року № 40 «Про затвердження
Положення про дистанційне навчання», зареєстрований у Міністерстві юстиції
України 09 квітня 2004 року за № 464/9063.
3.1. Здійснювати
організаційне та науково-методичне забезпечення впровадження дистанційного
навчання.
3.2. Забезпечити подання
цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в
установленому порядку.
4. Департаментам
загальної середньої та дошкільної освіти (Єресько О. В.), професійно-технічної
освіти (Супрун В. В.), вищої освіти (Коровайченко Ю. М.) забезпечити
впровадження дистанційної форми навчання у загальноосвітніх навчальних
закладах, професійно-технічних навчальних закладах, вищих навчальних закладах
та закладах післядипломної освіти.
5. Департаменту
управління справами (Запольська Н. М.) зробити відповідну відмітку у справах
архіву.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти і науки України 25.04.2013 № 466 |
|
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України 30 квітня 2013 р. за № 703/23235 |
1.2. Під дистанційним
навчанням розуміється індивідуалізований процес набуття знань, умінь, навичок і
способів пізнавальної діяльності людини, який відбувається в основному за
опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників навчального
процесу у спеціалізованому середовищі, яке функціонує на базі сучасних
психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій.
закладах післядипломної
освіти або структурних підрозділах вищих навчальних закладів, наукових і
освітньо-наукових установ, що здійснюють післядипломну освіту (далі - ЗПО).
1.4. Метою дистанційного
навчання є надання освітніх послуг шляхом застосування у навчанні сучасних
інформаційно-комунікаційних технологій за певними освітніми або
освітньо-кваліфікаційними рівнями відповідно до державних стандартів освіти; за
програмами підготовки громадян до вступу у навчальні заклади, підготовки
іноземців та підвищення кваліфікації працівників.
1.5. Завданням
дистанційного навчання є забезпечення громадянам можливості реалізації
конституційного права на здобуття освіти та професійної кваліфікації,
підвищення кваліфікації незалежно від статі, раси, національності, соціального
і майнового стану, роду та характеру занять, світоглядних переконань,
належності до партій, ставлення до релігії, віросповідання, стану здоров’я,
місця проживання відповідно до їх здібностей.
асинхронний режим -
взаємодія між суб’єктами дистанційного навчання, під час якої учасники
взаємодіють між собою із затримкою у часі, застосовуючи при цьому електронну
пошту, форум, соціальні мережі тощо;
веб-ресурси навчальних
дисциплін (програм), у тому числі дистанційні курси, - систематизоване зібрання
інформації та засобів навчально-методичного характеру, необхідних для засвоєння
навчальних дисциплін (програм), яке доступне через Інтернет (локальну мережу)
за допомогою веб-браузера та/або інших доступних користувачеві програмних
засобів;
веб-середовище
дистанційного навчання - системно організована сукупність веб-ресурсів
навчальних дисциплін (програм), програмного забезпечення управління
веб-ресурсами, засобів взаємодії суб’єктів дистанційного навчання та управління
дистанційним навчанням;
дистанційна форма
навчання - форма організації навчального процесу у закладах освіти (ВНЗ, ЗПО,
ПТНЗ, ЗНЗ), яка забезпечує реалізацію дистанційного навчання та передбачає
можливість отримання випускниками документів державного зразка про відповідний
освітній або освітньо-кваліфікаційний рівень;
інформаційно-комунікаційні
технології дистанційного навчання - технології створення, накопичення,
зберігання та доступу до веб-ресурсів (електронних ресурсів) навчальних
дисциплін (програм), а також забезпечення організації і супроводу навчального
процесу за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення та засобів
інформаційно-комунікаційного зв’язку, у тому числі Інтернету;
психолого-педагогічні
технології дистанційного навчання - система засобів, прийомів, кроків,
послідовне здійснення яких забезпечує виконання завдань навчання, виховання і
розвитку особистості;
синхронний режим -
взаємодія між суб’єктами дистанційного навчання, під час якої всі учасники
одночасно перебувають у веб-середовищі дистанційного навчання (чат, аудіо-,
відеоконференції, соціальні мережі тощо);
система управління
веб-ресурсами навчальних дисциплін (програм) - програмне забезпечення для
створення, збереження, накопичення та передачі веб-ресурсів, а також для
забезпечення авторизованого доступу суб’єктів дистанційного навчання до цих
веб-ресурсів;
система управління
дистанційним навчанням - програмне забезпечення, призначене для організації
навчального процесу та контролю за навчанням через Інтернет та/або локальну
мережу;
суб’єкти дистанційного
навчання - особи, які навчаються (учень, вихованець, студент, слухач), та
особи, які забезпечують навчальний процес за дистанційною формою навчання
(педагогічні та науково-педагогічні працівники, методисти тощо);
технології дистанційного
навчання - комплекс освітніх технологій, включаючи психолого-педагогічні та
інформаційно-комунікаційні, що надають можливість реалізувати процес
дистанційного навчання у навчальних закладах та наукових установах.
Дистанційна форма
навчання у ЗНЗ, ПТНЗ запроваджується відповідно до рішення педагогічної ради,
погодженого з органом управління освітою, у сфері управління якого перебуває
відповідний навчальний заклад (далі - орган управління освітою) (для навчальних
закладів комунальної та державної форми власності), та за наявності кадрового і
системотехнічного забезпечення, визначеного ЗНЗ згідно з розділом V цього
Положення.
2.3. Підготовка,
перепідготовка, підвищення кваліфікації (післядипломна освіта) кадрів за
дистанційною формою навчання здійснюються у ВНЗ, ЗПО, ПТНЗ за ліцензованими,
акредитованими (атестованими) напрямами підготовки (спеціальностями).
2.4. Для організації
дистанційного навчання ЗНЗ можуть створювати у своєму складі класи (групи) з
дистанційною формою навчання за погодженням з органом управління освітою.
Дистанційне навчання
організовується відповідно до робочих навчальних планів ЗНЗ, що затверджуються
наказом керівника ЗНЗ за погодженням з органом управління освітою.
з будь-яких причин (стан
здоров’я, проживання за межею пішохідної доступності до ЗНЗ, надзвичайні
ситуації природного або техногенного характеру, воєнний конфлікт, проживання
(перебування) за кордоном (для громадян України), на тимчасово окупованій
території України або у населених пунктах, на території яких органи державної
влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої
повноваження, тощо) не можуть відвідувати навчальні заняття в ЗНЗ;
за результатами
останнього річного оцінювання навчальних досягнень опанували програмовий
матеріал відповідного класу на високому рівні (10, 11, 12 балів).
Зарахування
(переведення) на дистанційну форму навчання здійснюється за письмовою заявою
повнолітньої особи та/або батьків (одного із батьків) або законного
представника неповнолітньої особи. Приймання відповідних заяв учнів
(вихованців) випускних класів ЗНЗ закінчується до початку другого семестру
навчання. Рішення щодо навчання учня (вихованця) за дистанційною формою
приймається педагогічною радою та оформлюється наказом керівника ЗНЗ.
Рішення щодо продовження
навчання учня (вихованця) за дистанційною формою розглядається педагогічною
радою ЗНЗ щорічно під час переведення учня (вихованця) до наступного класу.
У випадку припинення (відсутності)
причин (обставин), визначених абзацами третім – п’ятим цього пункту, учень
(вихованець) згідно з рішенням педагогічної ради ЗНЗ припиняє навчання за
дистанційною формою та згідно з власним рішенням (у разі досягнення повноліття)
та/або рішенням батьків (одного із батьків) або законного представника і
відповідно до законодавства може продовжити здобуття загальної середньої освіти
за іншою формою навчання у цьому ж ЗНЗ або в іншому навчальному закладі системи
загальної середньої освіти за місцем проживання.
2.5. Строк навчання
студентів, слухачів, учнів за дистанційною формою встановлюється ВНЗ, ЗПО, ПТНЗ
і має бути не меншим, ніж за денною формою за відповідними
освітньо-кваліфікаційними рівнями, напрямами підготовки та спеціальностями.
2.6. Кількість
студентів, слухачів, учнів ВНЗ, ЗПО, ПТНЗ, що навчаються за дистанційною
формою, визначається відповідно до рішення вченої ради ВНЗ (ЗПО), педагогічної
ради ПТНЗ в межах ліцензованого обсягу підготовки (перепідготовки, підвищення
кваліфікації, спеціалізації) за заочною формою навчання та/або в межах
ліцензованого обсягу підготовки до вступу у вищий навчальний заклад, підготовки
іноземців.
При цьому норматив
чисельності студентів та слухачів, що навчаються у ВНЗ, ЗПО за дистанційною
формою, повинен становити не менше одного викладача на вісімнадцять студентів
(слухачів).
{Пункт 2.6 розділу II
доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства освіти і науки № 660 від 01.06.2013}
2.7. Веб-ресурси, що
використовуються у ВНЗ, ЗПО, ПТНЗ для забезпечення навчального процесу за
дистанційною формою навчання, мають проходити процедуру перевірки у даному ВНЗ,
ЗПО, ПТНЗ. Перевірка веб-ресурсів здійснюється цим навчальним закладом.
{Пункт 2.7 розділу ІІ із
змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки № 761 від 14.07.2015}
2.8. Для впровадження
навчання за дистанційною формою навчальні заклади можуть створювати центри
дистанційного навчання як їх відокремлені структурні підрозділи.
2.9. Технології
дистанційного навчання під час організації та забезпечення денної, вечірньої,
заочної, індивідуальної та екстернатної форм навчання можуть використовуватись
у ВНЗ, ЗПО, ПТНЗ, ЗНЗ за наявності у них відповідного кадрового та системотехнічного
забезпечення.
2.10. Рішення щодо
використання технологій дистанційного навчання у навчальному процесі ЗНЗ, ПТНЗ,
ВНЗ, ЗПО приймається вченою (педагогічною) радою навчального закладу.
3.1. Навчальний процес
за дистанційною формою навчання здійснюється у таких формах: самостійна робота;
навчальні заняття; практична підготовка (у ВНЗ); професійно-практична
підготовка (у ПТНЗ); контрольні заходи.
{Пункт 3.1 розділу ІІІ
із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки № 761 від 14.07.2015}
3.2. Основними видами
навчальних занять за дистанційною формою навчання є: лекція, семінар, урок,
практичні заняття, лабораторні заняття, консультації та інші.
{Пункт 3.2 розділу ІІІ
із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки № 761 від 14.07.2015}
3.3. Лекція,
консультація, семінар, урок проводяться зі студентами (учнями, слухачами)
дистанційно у синхронному або асинхронному режимі відповідно до навчального
плану.
{Пункт 3.3 розділу ІІІ
із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки № 761 від 14.07.2015}
3.4. Отримання
навчальних матеріалів, спілкування між суб’єктами дистанційного навчання під
час навчальних занять, що проводяться дистанційно, забезпечується передачею
відео-, аудіо-, графічної та текстової інформації у синхронному або
асинхронному режимі.
3.5. Практичне заняття,
яке передбачає виконання практичних (контрольних) робіт, відбувається
дистанційно в асинхронному режимі. Окремі практичні завдання можуть
виконуватись у синхронному режимі, що визначається робочою програмою навчальної
дисципліни.
3.6. Лабораторне заняття
проводиться очно у спеціально обладнаних навчальних лабораторіях або
дистанційно з використанням відповідних віртуальних тренажерів і лабораторій.
3.7. До інших видів
навчальних занять при здійсненні навчального процесу можуть відноситись ділові
ігри, виконання проектів у групах тощо. Ці види навчальних занять можуть
проводитись очно або дистанційно у синхронному або асинхронному режимі, що
визначається робочою програмою навчальної дисципліни.
3.8. Практична
підготовка студентів (учнів, слухачів), які навчаються за дистанційною формою
навчання, проводиться за окремо затвердженою навчальним закладом програмою.
3.9. Контрольні заходи з
навчальної дисципліни (предмета) при здійсненні підготовки фахівців за
дистанційною формою навчання у ЗНЗ, ПТНЗ, ВНЗ, ЗПО включають проміжний
(тематичний, модульний), підсумковий та інші визначені ЗНЗ, ПТНЗ, ВНЗ, ЗПО
контролі знань, умінь та навичок, набутих студентом, учнем (вихованцем),
слухачем у процесі навчання.
Усі контрольні заходи у
ЗНЗ, ПТНЗ, ВНЗ, ЗПО можуть здійснюватись відповідно до рішення навчального
закладу дистанційно з використанням можливостей інформаційно-комунікаційних
технологій, зокрема відеоконференц-зв’язку за умови забезпечення аутентифікації
того, хто навчається, або очно.
3.10. Державна атестація
при підготовці фахівців за дистанційною формою навчання здійснюється згідно з
статтею 7 Закону України «Про вищу освіту».
3.11. Державна
кваліфікаційна атестація при підготовці кваліфікованих робітничих кадрів за
дистанційною формою навчання здійснюється відповідно до Положення про порядок
кваліфікаційної атестації та присвоєння кваліфікації особам, які здобувають
професійно-технічну освіту, затвердженого наказом Міністерства праці та
соціальної політики України, Міністерства освіти України від 31 грудня 1998
року № 201/469, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 березня 1999
року за № 124/3417.
3.12. Державна
підсумкова атестація учнів (вихованців) здійснюється відповідно до Положення про державну
підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти, затвердженого наказом
Міністерства освіти і науки України від 30 грудня 2014 року № 1547, зареєстрованого
в Міністерстві юстиції України 14 лютого 2015 року за № 157/26602.
ІV. Особливості організації навчального
(навчально-виховного) процесу з використанням технологій дистанційного навчання
4.1. У ЗНЗ використання
технологій дистанційного навчання зорієнтоване насамперед на такі категорії
учнів (вихованців):
учні вечірніх шкіл, які
за умовами праці перебувають тривалий час за межами населеного пункту, де
розташований ЗНЗ, та учні, які за сімейними обставинами (декретна відпустка
тощо) не можуть систематично відвідувати школу;
4.2. Технології
дистанційного навчання можуть використовуватись ЗНЗ при проведенні занять через
мережу Інтернет під час карантину; вивченні додаткових (факультативних)
предметів; навчанні учнів під час хвороби; виконанні науково-дослідницьких
робіт у Малій академії наук України; участі у дистанційних олімпіадах,
конкурсах; отриманні консультацій тощо.
4.3. Перелік предметів
чи тем навчальних програм, видів навчальних занять, які здійснюються за
технологіями дистанційного навчання, визначаються ЗНЗ за погодженням із
законними представниками учня (вихованця).
4.4. У ПТНЗ технології
дистанційного навчання можуть використовуватись при організації навчального
процесу за програмами первинної професійної підготовки, перепідготовки або
підвищення робітничої кваліфікації, а також за навчальними програмами з
навчальних предметів та професійно-теоретичної підготовки.
4.5.
Професійно-практична підготовка здійснюється за дистанційною формою та/або очно
у вигляді виробничого навчання, виробничої, переддипломної (передвипускної)
практики і проводиться у навчально-виробничих майстернях, на полігонах,
тренажерах, автодромах, трактородромах, у навчально-виробничих підрозділах, навчальних
господарствах, а також на робочих місцях на виробництві та в сфері послуг або
із використанням технологій дистанційного навчання за наявності відповідних
веб-ресурсів і можливостей доступу до них.
4.6. Навчання осіб із
особливими потребами (у тому числі з порушеннями зору, слуху, опорно-рухового
апарату, психічними розладами) передбачає залучення додаткових технологій
дистанційного навчання при здійсненні всіх видів підготовки, включаючи
професійно-практичну, з урахуванням особливостей розвитку учнів (вихованців).
4.7. У ВНЗ (ЗПО) при
організації навчального процесу за будь-якою формою навчання технології
дистанційного навчання можуть використовуватись для методичного та дидактичного
забезпечення самостійної роботи, контрольних заходів, а також при здійсненні
навчальних занять.
методичні (теоретичні та
практичні) рекомендації щодо розроблення та використання
педагогічно-психологічних та інформаційно-комунікаційних технологій
дистанційного навчання;
змістовне, дидактичне та
методичне наповнення веб-ресурсів (дистанційних курсів) навчального
плану/навчальної програми підготовки.
5.2. Педагогічні,
науково-педагогічні працівники та методисти навчальних закладів, в яких
організована дистанційна форма навчання, повинні підвищувати свою кваліфікацію
щодо організації та володіння технологіями дистанційного навчання (не рідше
одного разу на 5 років та обсягом не менше 108 академічних годин). Кваліфікація
працівників, які підвищували свою кваліфікацію, має бути підтверджена
документом про підвищення кваліфікації за тематикою дистанційного навчання.
апаратні засоби
(персональні комп’ютери, мережеве обладнання, джерела безперебійного живлення,
сервери, обладнання для відеоконференц-зв’язку тощо), що забезпечують
розроблення і використання веб-ресурсів навчального призначення, управління
навчальним процесом та необхідні види навчальної взаємодії між суб’єктами
дистанційного навчання у синхронному і асинхронному режимах;
інформаційно-комунікаційне
забезпечення із пропускною здатністю каналів, що надає всім суб’єктам
дистанційного навчання навчального закладу цілодобовий доступ до веб-ресурсів і
веб-сервісів для реалізації навчального процесу у синхронному та асинхронному
режимах;
програмне забезпечення
загального та спеціального призначення (у тому числі для осіб з особливими
потребами), яке має бути ліцензійним або побудованим на програмних продуктах з
відкритими кодами;
веб-ресурси навчальних
дисциплін (програм), що необхідні для забезпечення дистанційного навчання,
можуть містити:
методичні рекомендації
щодо їх використання, послідовності виконання завдань, особливостей контролю
тощо;
документи планування
навчального процесу (навчальні програми, навчально-тематичні плани, розклади
занять);
пакети тестових завдань
для проведення контрольних заходів, тестування із автоматизованою перевіркою
результатів, тестування із перевіркою викладачем;
дистанційний курс, що
об’єднує зазначені вище веб-ресурси навчальної дисципліни (програми) єдиним
педагогічним сценарієм;
Перелік веб-ресурсів
навчальних дисциплін (програм), необхідних для забезпечення дистанційного
навчання, визначається навчальним закладом залежно від профілю навчальної
дисципліни.
Для забезпечення
дистанційного навчання учнів, вихованців, студентів, слухачів навчальний заклад
може створювати власні веб-ресурси або використовувати інші веб-ресурси, що
підлягають перевірці у цьому навчальному закладі.
Ю.М. Коровайченко |
Немає коментарів:
Дописати коментар