Обговорення навчальних планів для 10 – 11-х класів
МОН України започаткувало на своєму офіційному сайті обговорення проекту навчального плану для учнів 10 – 11-х класів на 2018-2019 навчальний рік.
Документ має таблиці розподілу годин по предметах та пояснювальну записку. Для візуальної зручності та з одночасним урахуванням ергономічності розміщую тут лише цифрові табличні показники.
Типовий навчальний план (проект)
для 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів
для 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів
Навчальні предмети
|
Кількість годин на тиждень у класах
| |
10 клас
|
11 клас
| |
Інваріантний складник
| ||
Українська мова
|
2
|
2
|
Література (українська та зарубіжна література)
|
2
|
2
|
Іноземна мова
|
2
|
2
|
Історія (історія України та всесвітня історія)
|
2
|
2
|
Людина і суспільство
|
2
|
0
|
Математика
|
3
|
3
|
Людина і природа
|
3
|
3
|
Фізична культура*
|
3
|
3
|
Захист Вітчизни
|
1,5
|
1,5
|
Разом
|
20,5
|
18,5
|
Варіативний складник
| ||
Цикл профільних предметів (додаток 1) і спеціальних курсів
|
11
|
13
|
Цикл вибірково-обов’язкових предметів(«Інформаційно-комунікаційні технології», «Технології», «Мистецтво», «Художня культура», «Економіка», «Екологія», «Філософія», «Психологія», «Правознавство», «Мова національної меншини», «Друга іноземна мова»)
|
3
|
3
|
Додаткові години на факультативи, індивідуальні заняття
|
3,5
|
3,5
|
Разом
|
17,5
|
19,5
|
Гранично допустиме навчальне навантаження
|
33
|
33
|
Усього фінансується
|
38
|
38
|
*Години фізичної культури не входять до гранично допустимого навантаження
Додаток 1
Кількість годин на вивчення профільних предметів
Кількість годин на вивчення профільних предметів
Профільний предмет
|
Кількість годин на тиждень у класах
| |
10 клас
|
11 клас
| |
Українська мова
|
4
|
4
|
Література (українська і зарубіжна)
|
8
|
8
|
Іноземна мова
|
5
|
5
|
Історія (історія України та всесвітня історія)
|
8
|
8
|
Людина і суспільство
|
4
|
4
|
Мова і література національної меншини
|
5
|
5
|
Математика
|
10
|
10
|
Фізика і астрономія
|
6
|
6
|
Біологія і екологія
|
6
|
6
|
Хімія
|
5
|
5
|
Географія
|
5
|
5
|
Інформаційно-комунікаційні технології
|
5
|
5
|
Технології
|
6
|
6
|
Мистецтво
|
5
|
5
|
Фізична культура
|
6
|
6
|
Захист Вітчизни
|
5
|
5
|
У чому новизна?
По-перше, згідно з проектом плану учні, котрі зараз вчаться у 8-му класі основної ланки (5 – 9 класи), будуть через один повний навчальний рік (2017 – 2018) у новому для себе статусі старшокласників вивчати лише від 13 до 15 предметів замість 21-ї обов’язкової підсумкової оцінки в атестаті, як тепер. Конкретно ця кількість предметів визначатиметься самим учнем, але у межах прийнятного для його однокласників варіанту.
Варто зауважити, що держава як фінансувала, так і продовжуватиме фінансувати попередню загальну кількість навчальних годин на тиждень – 38 на кожного учня класу. Плюс (це вже для вчителів) як був поділ класу на групи при вивченні окремих предметів, так він, безперечно, буде не лише зберігатися, а й, можливо, розширюватиметься задля реалізації специфічних потреб у практичних годинах для поглибленого вивчення профільних предметів.
Відтак розмови про те, що вчителі втрачають години в інтегральному для системи вимірі будуть апріорі безпідставними. Щоправда, вчителі деяких предметів у сегменті старших класів від появи в учнів можливості деякого вибору в одних закладах стануть менш затребуваними, а в інших – більш бажаними. Це визначатиметься на лінії розподілу учнів за їхньою схильністю: десь більше до гуманітарного циклу, а десь – до наукоємного.
По-друге, у варіативній частини з’являється принципово нова для нашої практики опція – державно встановлений перелік предметів «вибірково-обов’язкового циклу».
Тут варто звернути увагу, що кожен учень має вибрати не більше двох предметів з таким розрахунком, щоб за два роки мати 210 годин на обидва (3 години на тиждень у середньому, що передбачає варіанти по роках).
Крім того, до переліку цього вибірково-обов’язкового циклу не входить жоден з тих профільних предметів, які зазвичай відносять до наукоємних (математика, фізика, хімія, біологія, географія), хіба що за винятком такої затребуваної зараз дисципліни як основи програмування, яка апріорі буде у рамках предмету «Інформаційно-комунікаційні технології».
Таким чином, освітній план реалізує у повному вимірі не лише суто освітню складову, а культурологічно-спрямовану, що є не менш важливим для загального розвитку та соціалізації особи як здобувача освіти, надання якої покладається на державу.
По-третє, вперше передбачається для всіх закладів централізоване забезпечення фінансування факультативних занять та консультацій (3,5 години на кожен клас).
При цьому підхід до змістовного наповнення факультативів стає кардинально новим – вони сплановані не на підсилення профільної орієнтації, а для «задоволення пізнавальних інтересів та освітніх потреб старшокласників, які загалом не пов’язані з обраним профілем навчання. Наприклад, учні, які навчаються за профілем природничого спрямування, можуть факультативно удосконалювати свої знання з української або іноземної мов. Аналогічно учні, що здобувають освіту за певним суспільно-гуманітарним профілем, можуть розширювати свою компетентність у галузі прикладної математики, опановуючи відповідний факультатив», як зазначається у проекті.
По-четверте, проектується хоча й незначний, але все ж таки чітко окреслений зачин до становлення дійсно профільної освіти старшокласників: «предметів в одному профілі не може бути більше трьох, як правило, їх два».
Очікування
Вони оптимістичні, бо запропонована версія НП спрямовує процес освіти старшокласників, який у нас досі лишається вкрай безсистемним, до дійсно новоякісних і актуальних структурно-системних змін, але й водночас песимістичні, бо:
- по-перше, можуть нагрянути дочасні вибору до ВР - і «починай все з нуля»;
- по-друге, вимушеність теперішньої команди реформаторів не стільки проектувати зміни, скільки шукати компроміси з їх противниками, може привести до того, що й змін як таких помітити не вдасться.
Втім, як очікування, так і надії ніколи не вмирають, доки продовжується життя, бо ж його єдиною формою існування є виключно динамічний стан безперервного руху, і краще хай він буде не тією суєтністю, що лише скорочує життя суб’єкта/системи, а продуктивним сталим його/її розвитком.
Володимир Бєлий, заступник директора Херсонського фізико-технічного ліцею, Освітня політика
Немає коментарів:
Дописати коментар